Nem mehetünk el szó nélkül amellett a tény mellett, hogy ma már az optimalizálás témakörébe nem csak weboldalak, hanem számos más felület is beletartozik. Most az ASO (App Store Optimization) folyamatát fogjuk körüljárni.

Az ASO lényege, hogy a különböző App Store felületeken (Androidnál a Google Play, iOS esetén pedig az App Store) a lehető legjobb eredményeket hozza a publikált program. Itt jó eredménynek azt tekintjük, hogy minél előrébb szerepel a keresési találatok között, ha egy felhasználó szeretne egy új applikációt beszerezni… vagy legalábbis rákeres.

A Google Play és az iOS App Store között egy nagyon fontos különbség van:

iOS nál a rendszer gyakorlatilag zárt, így az eredményeket on-page, oldalon belüli optimalizálással tudjuk befolyásolni, míg a Google Play keresések esetén a Google keresési index is befolyásoló tényező, hiszen Google termékről van szó. Ez pedig nem kis különbség!

Miért is fontos az ASO!

Lássuk, mikre kell figyelni, ha optimalizálva szeretnénk tudni az applikációnkat:

Google Play ASO

Google Play

Itt két részre bontható a feladat, pont a keresési index adatinak hozzáférhetősége révén.

 

On-page optimalizálás:

  • App Név

Nem meglepő, de a Title itt is kulcs fontosságú elem, sőt a tudnivalók/tennivalók is nagyrészt hasonlóak, mint a hagyományos seo esetén. Ami viszont némiképp problémásabb, mint egy egyszerű weboldalnál: jóval kevesebb karakter az optimális. Az a fontos, hogy benne legyen a legfontosabb kulcszó, amire szeretnéd optimalizálni, viszont a lehető legkevesebb karakterrel legyen megoldva, hogy a kisebb felbontású eszközökön is jól látszódjon.

  • App Leírás

Szintén hasonló mint a Meta Description. Adjuk meg pontosan, érdekesen, figyelem felkeltő módon, az előnyöket felsorakoztatva (nem kulcsszavakat spammelve!). Legyen alaposan kidolgozva ez a rész, hiszen itt lesznek azok a haszonérvek, amikkel elsődlegesen meg tudod majd győzni a leendő “ügyfeleket”. 4.000 karakter áll rendelkezésedre!

  • App Ikon

Legyen jól felismerhető, megjegyezhető. Nézzen ki jól, vonzza a tekintetet. Az sem utolsó szempont, ha a márka jellegzetességét is magán viseli, persze csak olyan típusú alkalmazás esetén, ahol ez indokolt! Nem konkrét ASO szempont, de nem lehet figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy ami szép, arra hamarabb klikkelnek.

  • App típus

Két típus közül választhatsz, alkalmazás és játék.

  • Kategória

Itt további alcsoportok között lehet választani. Mindig nagyon körültekintően dönts, mert hiába a tökéletesen optimalizált applikáció, ha nem abban a kategóriában versenyezteted, ahol kellene.

  • Screenshot

Saját tapasztalatom is felhasználói oldalról, hogy ha az applikáció neve, leírása megvolt, akkor 2 dolgot nézek még meg döntés előtt: screenshotok/videók és a vélemények.

A képernyőképek legyenek mindig látványosak (applikáció adta lehetőségeken belül), egyszerűen akarjam letölteni és használni.

Ennél egy fokkal még hatásosabb lehet, ha videót is mellékelünk. (Nem mellesleg egy Youtube videó további optimalizációs lehetőségeket nyújt, de erről kicsit később!)

  • Google+ +1-ek

Megsokszorozza a bizalmat egy ismeretlen applikáció tekintetében, ha azt látom, hogy rengetegen adtak +1-et rá GooglePluszon. Pláne, ha ismerőseim adták azokat!

Tehát itt egyszerű a feladat: rá kell venni minél több embert arra, hogy plusszoljon. Ha jó az applikáció, akkor idővel ez gyűlni fog, addig pedig marad a régi, jól bevált marketing.

 

Off-Page Optimalizálás

Ezekre az eszközökre már nem az applikáció oldalán van közvetlenül szükségünk, sőt, több közülük nem is ASO, vagy hagyományos SEO eszköz. Mégis fontosak, felhasználó meggyőzéssel kapcsolatban, vagy a találati eredmények további javításában a keresések között, úgyhogy nem elhanyagolható tényező!

  • App értékelések

Duplán fontos tényező, mivel egyrészt befolyásolja a keresési helyezést: a jobb értékeléssel rendelkező applikációt előrébb sorol a Play, ami nekünk jó.

Másrészt viszont a felhasználót is befolyásolja az értékelések átlaga, és szövege! Tehát amiatt is jó, mert ha már sikerült egy klikkre rávenni a leendő ügyfelet, akkor további megerősítést, vagy elrettentést jelent számára az értékelés tartalma!

  • App letöltések

Egészen egyszerű az elv: ha sokan letöltötték, akkor biztosan jó, úgyhogy előrébb kell tenni a találati listában.

  • Linképítés

Igen, az a fajta linképítés, amit eddig is csináltál a weboldaladhoz. Mivel a Play tartalma megjelenik a keresési találatok között, így mutathatnak rá linkek is más weboldalakról, amik elősegítik a több látogatót, több letöltést, visszajelzést, értékelést, interakciót.

 

iOS App StoreiOS App Store ASO

Lényegesen szűkebb a feladatok köre, lévén egy jóval zártabb rendszerről van szó.

 

On-Page optimalizálás

  • App név

Az egyik legfontosabb. Hivatalos javaslat szerint 25 karakternél rövidebbnek kell lennie. Legyen lényegre törő, szemléletes, de legalábbis figyelemfelkeltő. Tapasztalataim szerint az mindig meghálálja magát, ha a névben benne van valamennyire az applikáció célja.

  • App leírás

Szintén kulcs fontosságú elem. Rövid, tartalmas leírás, amivel meg tudod győzni őket, töltsék le az applikációt. Legyen rövid, mert mobilon fogják olvasni, és ha görgetni kell a szöveget azzal csak potenciális felhasználókat vesztesz.

  • App logo:

Ugyanaz, mint a Google Play esetén. Akadjon meg rajta a felhasználó szeme, jellemezze a programot, vagy kapcsolódjon a márkához.

  • Screenshot

Szintén, a már említettek miatt van kiemelkedő szerepe. Lássák a legfontosabb, legszebb részeket a programból. Mutasd meg, hogy mire és mennyire könnyen tudja majd használni! Csinálj hozzá kedvet!

  • Kategória

Fontos a tökéletes választás. Egy rossz döntés miatt a kategória specifikus keresésekből ki fog esni az applikáció. Lehetőség van másodlagos kategória meghatározásra is, ha több szempontnak is megfelel a program, de az elsődleges az mindig elsődleges lesz…

  • Kulcsszavak

Találd meg, hogy mik azok a kulcsszavak, amikre releváns keresési volumen van és ezekből a keresésekkel olyan felhasználók találnak rád, akik a célcsoportodba tartoznak. Itt a legfontosabb szempont mindig az legyen: minőség a mennyiséggel szemben!

 

Off-page optimalizálás

  • Értékelések

A számszerűsített értékelések a rangsorolásnál számítanak. Egy jó értékkel rendelkező applikáció előrébb kerül a találatok között.

A szöveges értékelés pedig meggyőzi/lebeszéli a leendő felhasználót, így érdemes erre is figyelmet fordítani.

Hasonló lépéseket kell tenni a többi „App Store” felületen is, igazán nagy forgalmat viszont a Google és az Apple platformja bonyolít, így ezekre tértem ki, de természetesen az átfedés megvan a többivel is.

Összességében tehát, ha mobil applikációt szeretnél publikálni, akkor sose feledkezz meg az ASO szempontokról, feladatokról, hiszen ezzel jobb alapot tudsz adni neki, hogy sikeresebb legyen.

Nincs szó lehetetlen, vagy érthetetlen varázslatokról, sok kis, egyszerű lépés, amik együttesen hatalmas eredményt tudnak produkálni!

A remek infografikáért köszönet a Kissmetrics oldalának!

Digitális marketing stratéga vagyok, a LeadFlow Consulting társalapítója.
Szakterületem a tartalommarketing, annak minden leágazása és a keresőoptimalizálás.
Elsődlegesen e-kereskedelmi oldalak technikai és tartalmi optimalizálásával, illetve tartalomalapú marketing kampányok megvalósításával foglalkozok.
Mottóm: “Nyújts kiváló tartalmat és érdemeld ki a jogot, hogy promótáld a termékedet!” – Guy Kawasaki

Ha van esetleg kérdésed, akkor az alábbi csatornákon megtalálsz.