Ma egy nagyon érdekes témát hoztam nektek! Aki ismer, tudja, hogy a SEO és a tartalommarketing a két fontos terület, amivel foglalkozom minden nap.
Ebben a témakörben futottam bele múlt héten néhány kérdésbe pár vállalkozóknak szóló Facebook csoportban. Ami megakadt a szemem, hogy rövid időn belül elég sokszor került elő, így lyukadtam ki annál, hogy beszéljünk ma a lokális SEO témájáról.
Szóval. Lokális SEO.
Mit is takar ez a fogalom: a keresőoptimalizálás egy olyan ága, amikor az a cél, hogy a boltunkat, üzletünket hamarabb és könnyebben találják meg. A hamarabb persze relatív.
Találják meg hamarabb, mint a konkurenciát nyilván. De ennél szerintem fontosabb, hogy hamarabb találjanak meg téged, minthogy azt mondja a másik fél: “na mindegy, majd valamelyik bevásárlóközpontban megnézem.”
Ez persze csak időleges kérdés, mert pár év és mindenkinél természetes (vagy legalábbis természetesebb) lesz, hogy a cége fent legyen a térképen. Most viszont még nagyon is fontos, mert sokan nem élnek ezzel a lehetőséggel.
Ellenben azok, akik keresnek: beírják a Google-be, amit szeretnének és már ott is van előttük a Google Maps, a ki tüskékkel, hogy hol van olyan bolt, ami jó lehet neki.
Ha ott vagy, akár több másik találattal, akkor van esélyed, hogy téged választ. Hogy ennek az esélyét növeljük, erről fogunk most majd beszélni.
Ha nem vagy ott, akkor átengeded a lehetőséget másnak.
Ha csak te vagy ott, akkor pedig piacot szerzel és lefölözöd a kereséseket a többiek előtt.
Ez utóbbi az, amit még maximum pár évig lehet kihasználni, míg mindenki rájön, hogy ez egy jó lehetőség. De most még… Igazi előny lehet.
Kinek jó a lokális SEO?
De kezdjük az elején. Kinek lehet szüksége lokális SEO-ra és kinek nem?
Mivel ez a keresőoptimalizáláson belül is egy külön típus, így kell legyen olyan szegmens, akinek jó és akinek nem kifejezetten. Ebben az esetben ez a választás azért elég egyszerű is.
Ha olyan céged van, vagy olyan cégnél dolgozol, ahol fontos lehet a térképes találat, hogy megtalálják a boltot fizikai valójában is, akkor ott fontos szerepet kaphat a marketing mixen belül a lokális SEO.
Ha szimplán csak webshopod van (, itt a “szimplán”, azért legyen inkább idézőjelben, mert egy webshoppal is van munka bőven. Nem olyan szimpla az…), akkor neked nem feltétlenül az a cél, hogy a bejelentett székhelyed, vagy raktárad megtalálható legyen. Kivéve, mert kivételek mindig vannak, ha például átvételi pontként üzemelteted azt a helyszínt. Így akkor egy kvázi “reverse engeneering” módszerrel elnavigálhatod az átvételi pontról a keresőt a weboldaladra.
De ami a lényeg: ha fontos a fizikai lokáció megtalálhatósága, akkor foglalkozz a lokális SEO-val!
Mi is a Lokális SEO
Általánosságban véve ugyanaz, mint a hagyományos keresőoptimalizálás. Hasonló az eszközpark, a megoldások és a célok is.
Egy fontos különbséggel: itt az elsődleges cél a fizikai megtalálhatósága az üzletnek. Ezt szeretnénk elterjeszteni a weben. Különösképp a számunkra fontos keresésekre vonatkozóan.
Teszem azt, szeretnénk elmenni egy fagyizóba, mi például Érden lakunk.
Keresésre jó lehet a sima “fagyizó” keresése is, de ez szerintem kevésbé hoz pontos találatot, mint jelen esetben a “fagyizó Érden”.
Ezt kipróbálva, konkrétan a top 3 találat már más volt nekem és a sima fagyizónál nem volt ott a Pataki Cukrászda, míg a “fagyizó Érden” keresésre már igen. Azért náluk ez szerintem szuper fontos, mert ők az egyik legjobb és legnagyobb hely a városban.
Ez csak egy példa volt arra, hogyan is működik ez, de minden tevékenységi körre, cég típusra, termékkörre alkalmazható ez. Teszteljétek le, hogy Ti hogy álltok és kiderül, hogy van-e vele munka, vagy sem.
Mik a teendők Lokális SEO során
Kiemelve a legfontosabb feladatokat a lokális SEO eszközök közül, hogy megismerd, mik kellenek ahhoz, hogy ebben a témában jól szerepelj:
- Foglalkozni kell a NAP terjesztésével, vagy magyarul NCT.
- Google Cégem rendszerbe regisztrálni kell.
- Google Cégemen belül posztolj időről időre.
- Értékeléseket kell gyűjtened.
- Weboldalad tartalmát is e szerint kell optimalizálni.
- Linképítés. Egyedi módon.
Ezek azok a szempontok, amikre szükséged lesz. De most nézzük is át őket kicsit részletesebben, hogy melyik mit is takar, hol mi lesz a feladat.
NAP kezelése
Az első a sorban a NAP, vagy NCT. Ez egy rövidítése a Name-Address-Phone number hármasnak (magyarul Név-Cím-Telefonszám Is lehetne, de még nem láttam sehol így használni). Ez az a három adat, amit tökéletesen kell kezelni, mert ezeket az adatokat a Google is kiemelten kezeli, keresi és értelmezi egy üzlettel kapcsolatban.
A könnyebbik feladat az, amiről most beszélni fogunk. Mégpedig, hogy ezt a három adatot hol és milyen gyakorisággal jeleníted meg az oldaladon. Ez leginkább a weboldal tartalmi keresőoptimalizálására vonatkozik, ha mindenképp be szeretnéd sorolni valahova.
A NAP kezelésével kapcsolatban annyi a kritérium, hogy használd a formátumot konzekvensen és mindig ugyanabban a sorrendben. Sőt ezt az infot, ha tényleg az offline, fizikai bolt megtalálhatósága a cél, akkor az sem utolsó, ha szerepel minden egyes oldaladon!
Ha maradunk a Pataki Cukrászda példájánál (és most már biztos, hogy el kell menjek fagyiért, ha ezt befejeztem…), akkor náluk a cím: “Érd, Balatoni út 61, 2030”-ként van felvezetve a Google Cégem oldalra.
A weboldalukon 2030 Érd, Balatoni út 61. szerepel. Láblécben, ami azért jó, mert megjelenik minden oldalon. A weboldalon ott van még a telefonszámuk a láblécben, ami fontos. Illetve az e-mail cím, plusz a weboldal címe. Előbbi jó, ha megvan, utóbbi szerintem elég érdekes. A weboldalon annyira nem kihagyhatatlan info, hogy mi a weboldal címe. E helyett inkább betettem volna félkövérrel például az adatok fölé a Cukrászda nevét, hogy teljes legyen a NAP a láblécben.
Remélem az csak átmeneti, hogy pont mikor felmentem most az oldalukra, azt írja ki a beépített Google Maps modul, hogy nem tudja megjeleníteni a térképet.
Nem ezen fog elsődlegesen múlni a lokális SEO, de azért nem egy jó dolog.
Egy szó, mint száz, a weboldalaon mindenhol szerepeltesd a NAP tartalmát. Ugyanolyan struktúrában és formátumban. Majd ezt vidd tovább és használd a Google Cégemen belül is.
Google Cégem használata
A következő fontos eleme a lokális SEO-nak a Google Cégem használata. Ha még nem használtaad korábban, akkor az első lépés természetesen a regisztráció. (https://www.google.com/intl/hu/business/)
Google cégem regisztráció
Ha most regisztrálsz majd csak (ha még nem, akkor bízom benne, hogy már épp a regisztrációs felületen vagy, míg ezt hallgatod…), akkor ami kiemelten fontos:
- Jól kell megadni a tevékenységi körhöz kapcsolódó kategóriát. Ez talán az egyik legfontosabb.
- Tölts ki minden adat blokkot. Ezt egyszer kell megcsinálni, ne most spórold meg magadnak azt az 5-6 percet.
- Legyen részletes leírás az üztletről, nyilván benne pár fontos kulcsszóval.
- Sőt, ide ad a rendszer lehetőséget arra, hogy linkeket is elhelyezz a weboldalad kulcsfontosságú pontjaira! Ezt is mindenképp használd ki.
- NAP: itt is meg kell adni a nevet, címet és telefonszámot is. Fontos, ahogy azt már említettem korábban, hogy ugyanaz legyen a formátum, pontosan. Ez főleg a telefonszámnál kényes, vagy ha rövidítenél (például Budapestet Bp-re.), amit itt semmiképp se tegyél. Vagy például a telefonszám. Ugye van 06, 00 06, 00 36, +36 kezdés. Legyen egységes. Ami a weboldalon, az legyen itt is. És mindenhol csak egy félét. Plusz 1 tipp: ha van az üzletben vezetékes telefonszám, akkor az adott körzet előhívója egy fontos SEO elem lehet.
- Képek: szuper fontosak! Legyen menő profil és cover kép feltöltve. De ezen felül is tölts fel még képeket, legyen a Google Cégem oldalad is szexi és látványos. Hozza meg a kedvet a vásárláshoz. Itt is fontos a minőség, de ezen a ponton a mennyiség is számít.
- Nyitvatartási idő: ez felhasználói élmény és döntés, valamint lokális SEO szempontból is fontos. Ha valahol nincs nyitvatartási idő megadva, oda kisebb elánnal indul meg az ember, mint ahol szépen ki van írva, hogy még nyitva van az üzlet – ergo lehet is akkor indulni shoppingolni.
- Értékelések beszerzése: A Google elég aktívan figyeli az értékeléseket is. Így egyrészt alapvetően fontos a sok és jó értékelés begyűjtése, mert ezeket is megmutatja majd a Google keresőben, plusz előnyösen értékeli az oldaladat, ha sok értékelésed van. Másrészt az is egy fontos szempont, hogy ezekre az értékelésekre milyen gyorsan reagálsz. Mennyire használod interaktívan a felületet és kerülsz kapcsolatba a vásárlóiddal.
De miért ennyire fontos ez?
Ha ezek megvannak, akkor nem csak megjelenik majd az üzleted a Google keresési eredményei között is, de azon felül egy informatív és csalogató adatlapot is kapsz mellé, ami növeli az esélyeket arra, hogy feléd induljon el a kereső majd.
Legyél alapos, pontos és adj itt is részletes tartalmakat a leendő vásárlóidnak!
Google Cégem bejegyzések
Mindamellett amúgy, hogy a Google Cégem egy nagyon jó “adatlap” gyakorlatilag az üzletedről, lehet bejegyzéseket is posztolni ide. Ezeket megjeleníti a Google az adatlapod alján, ami megint csak egy jó pont a leendő vevők felé, de ráadásul ezek úgy működnek, mint egy Facebook poszt. Tehetsz ide linket, vihetsz forgalmat a weboldalra. Én például a saját blog posztjainkat szoktam itt megosztani.
Ha már van Google Cégem fiókod, akkor ezt a lehetőséget tényleg ne hagyd ki, mert minimális idő. Sőt, mondok egy jobbat: Ha használsz Facebookot, akkor néha egy-egy ottani posztot rakj ki ide is. Így aztán tényleg pillanatok alatt megvan ez is.
Weboldal tartalmi optimalizálás
Végül a weboldal általános tartalmi optimalizálása marad hátra. Itt elő lehet venni a klasszikusabb ismereteket. Kellenek kulcsszavak, amikre meg akarunk jelenni a keresési eredmények között, kellenek Kulcsszavak, amik kapcsolódnak ehhez a kulcsszóhoz. Ami plusz, hogy ezek mellé kell a lokáció is.
Most már végleg maradjunk a korábbi példánál. A Pataki esetében ez ilyesmiket takarhat: cukrászda Érden, érdi fagyizó, Pataki cukrászda Érden belül.
Ezek azok a szóösszetételek, amiket a lehető legtöbb oldalon el kell helyezni. Növeli az oldal relevanciáját általánosságban a cukrászda és fagyizó keresésekre, de mellette erősíti azt is, hogy Érden, ha ilyet keres valaki, akkor is jelenjen meg majd előkelő helyen.
Linképítés
Végül még néhány gondolat a linképítésről.
Ez ugye általánosságban a leginkább ismert SEO eszköz. Lokális SEO-nál is nyilván van szerepe, de itt is, egy kis csavarral.
Míg általánosságban a linképítésnél a jó minőségű oldalak, tartalmi relevancia és az általa terelt forgalom az elsődleges, addig a lokális SEO-nál inkább arra kell figyelni, hogy olyan partner oldalakat találjunk, akik helyileg érdekesek. Városi híroldalak, helyi vállalkozók oldalai és hasonlók. Sőt, ha olyan üzleti partnereid vannak, akik szintén helyiek, akkor őket is meg lehet kérni egy link elhelyezésre.
A lényeg, hogy olyan oldalakról kellenek linkek, akik erősítik majd a lokális info áramlást és azt, hogy te adott helyhez köthetően kezelsz egy üzletet.
Ezek lehetnek:
- Helyi híroldalak
- Partnereid oldalai, akik helyi vállalkozások szintén
- Helyi szervekkel valamilyen közös projekt (önkormányzat, oktatási intézmények, rendezvény helyszínek)
- Pr cikkek, interjúk helyi médiumoknál
De amire figyelni kell itt is, az természetesen a NAP. Minden helyen, ahol megjelensz, legyen helyes a formátum. Azonos azzal, amit használsz. Ha csak a cégnév kerül ki, akkor az. Ha a cím is, akkor pláne.
Ha a fentieket konzekvensen használod és odafigyelsz mindig arra, hogy mi zajlik a városodban – hátha tudsz csatlakozni hozzá -, építed a kapcsolataidat, gyűjtöd a jó visszajelzéseket, akkor nagyon jó úton haladsz és elég hamar meg is lesz az előnye.
Remélem tudtam segíteni abban, hogy miként lehet a lokális SEO-t közelebb hozni neked is a valósághoz és ha a fentiek közül valami még hiányzott, akkor láss neki most!
Ha tetszett, iratkozz fel! Ne maradj le a következőről se:
Tartalommarketing és SEO szakértő, a CoffeeBreak Consulting digitális marketing ügynökség és szakmai blog alapítója, ahol a marketing stratégiák kialakítása és megvalósítása mellett business és productivity tréningeket is tart.
Elsődleges szakterületei a tartalommarketing, keresőoptimalizálás, közösségi média management és a growth hacking. Számos ügyfele volt hazai és nemzetközi közép- és nagyvállalati szegmensekből, kiemelten foglalkozik eCommerce oldalak tervezésével, illetve teljes körű marketingjükkel.
Szabadidejében pedig a KV Szünet Podcast adásait bővíti.
- A szerzőnek - egyelőre - nincs további bejegyzése