Satya Nadella a Microsoft vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy a cég jövője a beszélgetésen alapuló platformokra épül. Ez azt jelenti, hogy kevesebb Windows és Office, és több Cortana és Tay (Cortana, a Microsoft Siri-je, akivel beszélgethetünk és pár egyszerűbb teendőt segítségével viszonylag gyorsan elvégezhetünk. Tay, az elhíresült Chatbot, akit a „troll” felhasználók éles indulása után órákon belül rasszistának neveltek.).
Conversational és Graphical User Interface
Érdemes szólni pár szót a mai napig használt GUI-ról (Graphical User Interface). Az 1980-as években az Apple, Xerox és a Microsoft terjesztette el a grafikus felhasználói felületet, ezzel is segítve, hogy a számítógép ne csak a „kockák” játéka legyen. A GUI egy új vizuális élményt adott, ezzel is növelve a felhasználóbarát informatikai megoldások körét. A felület nagy előnye az egyszerűbb és esetenként gyorsabb kezelhetőség. Azonban a grafikus felületnél is van barátságosabb, gyorsabb és ember közelibb megoldás. Ez a CUI, azaz amikor egyszerűen csak megmondjuk, vagy éppen írjuk a Chatbotnak, hogy mit szeretnénk tőle. Így a kommunikáció az emberek számára érthető nyelven zajlik, a software tanulja meg a mi nyelvünket és nem mi a számítógép által használt nyelvet.
Chatbotok – a kommunikációs forradalom (nem) új eszközei
Nézzük meg mit érdemes tudni a Chatbotokról. Chatbotok már az 1990-es évek előtt meglepően nagy számban jelen voltak és a feladatuk nem volt más, mint az ember és ember között zajló beszélgetést próbálták ember és gép között is megoldani. Ez azt jelenti, hogy a saját nyelvünkön folytathatunk beszélgetést egy olyan robottal, akit arra programoztak, hogy emberi viselkedést, stílust lemásolva válaszoljon.
Tér a Chatbotoknak – színre lépnek az üzenetküldő appok
2016 az üzenetküldő appok éve, szárnyalnak a Google Play áruházban, az Apple App Store-ban és a Microsoft Windows Store-ban. A Facebook Messenger, Viber, WhatsApp, WeChat, Line, Skype, Kik, Snapchat mellett még számtalan népszerű megoldás létezik. Az Apple iMessage szolgáltatása idén, az iOS 10 megjelenésével, kapott egy hatalmas ráncfelvarrást, ezzel az Apple is beszállt a matrica és emoji csatába, amit az üzenetküldő appok vívnak a felhasználók kegyeiért. A chat elterjedésben fontos szerepe lehet a Japánból hódító útjára induló emojiknak is, amik a modern kor felgyorsult, mindent rövidítő kommunikációjába tökéletesen beleillenek, hiszen így akár 1-2 mosolygós fej, vagy matrica segítségével több mondatot, érzéseinket tudjuk villámgyorsan megjeleníteni a másik félnek.
Chatbotok az appokban, chatbotok az appok helyett?
2016. áprilisában a Facebook az F8 konferencián bejelentette, hogy a Messenger támogatni fogja a Botok platformra fejlesztését. Chatbotot előtte is volt lehetőség készíteni Messenger alá, de a Facebook bejelentése kinyitotta a kommunikációs szakemberek szemét és beindult a gondolkodás, hogy milyen módon lehet hasznosítani a Facebook Messenger Chatbotokat. A bejelentésre többen is készítettek saját Botot, például a TechChrunch, CNN, HP, 1-800-Flowers, The Wall Street Journal. Jelenleg már jóval 10.000 felett van a Messengerre írt beszélgető robotok száma és ez folyamatosan növekszik.
A cél egyértelmű, gyorsan és egyszerűen szeretnénk a számunkra értékes információkhoz hozzájutni. A Botok ennek megfelelően képesek életünket segíteni, beszélgetések során, hang vagy szöveges utasítások alapján teljesíthetik kívánságainkat.
OlyBot – A Telenor Magyarország első Facebook Messenger Chatbotja
A Telenor az Olimpia kezdetére időzítette történetének első Facebook Messenger Chatbotjának a megjelenését. A hang és írásos alapú botok mellett létezik egy harmadik ág, az úgynevezett pszeudo Chatbotok. Ők azok, akik valós beszélgetésre nem alkalmasak, de a felhasználó által igényelt „on-demand” információkat képesek kiküldeni és igény esetén újra megmutatni. OlyBot különlegessége abból fakadt, hogy a bot mellett a Telenor közösségi média ügyfélszolgálata is párhuzamosan jelen volt és reagált az ügyfélszolgálatot érintő kérdésekre. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a felhasználó amikor először privát üzenetet írt a Telenor Hungary Facebook oldalának, akkor OlyBot köszöntötte és felajánlotta az Olimpiai hírekre a feliratkozást. Amennyiben ezzel nem kívánt élni a júzer, egyszerűen csak begépelte az üzenetét és az ügyfélszolgálat 10 percen belül reagált a megkeresésére (kivéve amikor elárasztották a chatbotnak szánt üzenetek az ügyfélszolgálatot 🙂 ). Amennyiben valaki a feliratkozást választotta, akkor naponta 3 push üzenetben tájékoztatta OlyBot az előző nap Olimpiai összefoglalójáról, a napi várható eseményekről és érem szerzés esetén is jelzett. A Messengerben megjelenő menu gombok segítségével a felhasználónak még gépelnie sem kellett a kívánt információ megjelenítéséhez.
OlyBot a sajtóközleményt követően 2.500+ követőt szerzett és temérdek pozitív kommentet generált a Telenor Facebook oldalán. A felhasználók többsége igényét fejezte ki egy úgynevezett chit-chat bot iránt, amivel az aktuális sporteseményen felül másról is tud beszélni.
A fogadtatás magáért beszél
Sokszor mondjuk, hogy a magyar piac még nem érett meg egy újításra. A Chatbotok biztosan nem tartoznak ebbe a körbe. Elmondhatjuk, hogy a magyar Facebookozó közönség már alig várja, hogy botokkal csevegjen és akár ügyeit is Botok segítségével intézze.