Egy weboldal sikerességét az biztosítja, ha az oldalon egyre több és több konverzió valósul meg. Ezt két oldalról lehet megközelíteni:
- Növelni kell az oldalra látogató felhasználók számát.
- Növelni kell a konverziók számát. Pont ez utóbbival foglalkozik a konverzióoptimalizálás.
Konverzióoptimalizálás
Az egyik leginkább költség hatékony módja tud lenni egy weboldal optimalizálásának. Célja, hogy a weboldalam tartalmát az oda látogatók számára a tökéletes módon állítsam össze. Olyan tartalmat és olyan formában kapjanak, amire a leginkább igényük van. Ez hozza azt az eredményt, hogy az egyes oldalak teljesítménye is emelkedik, jobban konvertálnak. Sima win-win, ha tényleg jól csináltunk mindent. Ők többet és jobbat kapnak, nekem több lesz a konverzióm. 🙂
Ezt meg is fogalmaztuk egy bekezdésben, persze ennél messze-messze bonyolultabb a feladat és a költséghatékonyság is relatív.
De akkor mégis miről szól a konverzióoptimalizálás?
Tervezésről, megvalósításról, elemzésről, újratervezésről, tanulásról.
Optimalizálni minden weboldalt lehet. A nyitóoldalunkat, termékoldalt, online ügyintézési oldalt, X landing oldalt. Valamilyen konverzió mindegyiken megvalósul, így azokat lehet vizsgálni és fejleszteni.
Sokan hajlamosak elfelejtkezni azokról az oldalakról, amik nem kimondottan az elsődleges céljainkat szolgálja ki, például vásárlás, előfizetés.
Az egyéb, nevezzük most kiegészítő oldalaknak legalább ilyen fontos szerepe van. Egy jól megírt információs oldal, egy blog bejegyzés, segítség a szolgáltatásaink használatához, nagyon jó talajt adnak a konverzióoptimalizáláshoz. Sőt, sok esetben még érdekesebb eredményt is tudnak adni arra vonatkozóan, hogy mely típusú tartalom, vagy csak melyik tartalom megjelenítési mód a hatékonyabb a célcsoportunk számára. Ezt az információ pedig fel lehet használni a kulcs oldalak fejlesztéséhez.
Sőt, tovább megyek, még a közösségi média használatunkat is lehet optimalizálni! Ugyanúgy mérhető ez is, bár egy kicsivel mások ott az eszközök, de szintén nagyon érdekes folyamat.
Ha a fentieket újra végig gondoljuk, akkor máris egyértelmű a költséghatékonyság. Ha nem azzal foglalkozunk, hogy egyre több és több pénzt pumpálunk a (fizetett) forgalom növelésébe, hanem az oldalra beérkező látogatókat győzzük meg arról, hogy jó helyen vannak és megtalálták, amit kerestek, akkor a rendelkezésre álló költség keret máris sokkal hatékonyabban lesz elköltve, hiszen amit itt egyszer elköltesz, az hosszú távon fog hasznot hozni.
A lényegre térve. Hogyan is lehet konverzióra optimalizálni?
Első lépés: Célcsoport
Akárcsak a tartalommarketing stratégia kialakításakor, itt is van egy fontos első lépés: meg kell határozni a célcsoportot, célcsoportokat. A jó hír, hogy ha ezt már korábban megtetted, akkor nem kell újra, mert egy jól kialakított célcsoport felhasználható több célra is.
A lényeg, hogy tudd, kiket szeretnél elérni és nekik milyen igényeik vannak egy webes felület esetén. Célratörően kell neki, amit keres? Szeret inkább utána olvasni? Vagy inkább vacillál és meg kell győzni? Nagyon nem mindegy az oldal tartalmával kapcsolatban, hogy kit is vársz az oldalra!
Második lépés: tartalom
Ha megvan, hogy kire célzod az oldalt, akkor lehet az oldal tartalmát is meghatározni, a tartalmat kialakítani. Itt szintén hasznos egy kis kutató munka, benchmarkok felhasználása és ezek összehangolása a saját céljaiddal.
Konverzióoptimalizálás során nagyon fontos eszköz az A/B tesztelés. Adott tartalmat több féleképpen is elő tudsz állítani. Szövegesen, vizuálisan, tartalom mennyiségre vonatkozóan is több lehetőség van. Ezeket szépen lehet egymással versenyeztetni és jobb esetben lesz 1-2 változat, ami sokkal jobb eredményt fog hozni.
Miért olyan fontos ez? Lehet bármilyen statisztika, felmérés, ami alapján dolgoztál, az oldaladra látogatók viselkedése az, ami egyedül számít és ők nem statisztika alapon böngésznek, olvasnak!
Mi lehet jobb eredmény?
- Több organikus forgalom
- Jobb általános mutatót az oldalra (pl. oldalon eltöltött idő, bounce rate)
- Jobb konverziós számok (% vagy darabszám is)
- Erősebb közösségi média hatás
Harmadik lépés: Design
Nagyon fontos! Ma már, aki nem foglalkozik a külcsínnyel, az erős hátrányból indul. Még ha nem is egy “digital native” a látogató, akkor is szívesebben fog maradni az oldalon, ha az szép, tetszik neki, átlátható.
Természetesen ez is A/B tesztelendő dolog és félre ne értsd, nem arról van szó, hogy fejlessz 2 oldalt különböző designnal.
Mik tartoznak ide? Néhány példa:
- konverziós pontok, gombok (színe, mérete, elhelyezése az oldalon)
- tartalom elhelyezése (szöveg sűrűség, méret)
- Oldal megjelenés (legyen-e egyedibb a megjelenése, vagy illeszkedjen teljesen a céges designba)
Tesztelés
Az A/B tesztelés előkerült többször is most. Nem véletlenül, hiszen a legbiztosabb visszajelzést az oldalamra látogatók viselkedése fogja megadni, ehhez pedig meg kell nekik mutatni mindkét-három-négy verzióját adott tartalomnak.
Tipp: egyszerre mindig kis módosításokat tesztelj egy-egy variánson (hacsak nem alapjaiból akarod újra építeni a weboldalad). A túl sok változó elem akadály lesz majd a teszt elemzésénél. Nem fogod látni, hogy mi volt a jobb konverzió okozója. Inkább legyen 3 teszt oldalad, harmadolt forgalommal és mindegyiken változtass meg egy dolgot.
Mit érdemes tesztelni?
Lényegében bármit. Meglepő eredménye lehet konverzióoptimalizálás során egy látszólag minimális változtatásnak is és a teljesen újra rajzolt weboldal teljesíthet a régivel azonos szinten.
Egy új gomb, egy új gomb szöveg, vagy szín nagyon érdekes eredményeket tud hozni.
Viszont a tesztelés egy akkora téma, hogy erről részletesebben egy másik alkalommal.
Addig is a legjobbakat, és kísérletezzetek! 🙂