SEO Holnap, avagy merre tovább
A keresőoptimalizálás ma már egy kvázi közismert fogalom. Az, hogy mit takar azonban már számomra is kezd néha kissé ködös lenni. Olyan sok a kapcsolódási pont más, az egyszerűség kedvéért most a marketing alá besorolt ágazatokkal.
Már csak amiatt is fontos kérdés ez, mert az én meglátásom szerint, ha egy “SEO-s” továbbra is jó szakember akar maradni, akkor minden, a későbbiekben felsorolt témákban kisebb-nagyobb mértékben el kell mélyednie. Ez rendszeres kérdés saját magam felé is: milyen irányba bővítsem dinamikusabban a fegyver táramat?
2015-ben a seo önállóan már nem áll meg, kevés. Szükséges az alábbiakkal bővíteni a tevékenységi kört:
User Experience (UX) ismeretek
Számos olyan elvárás van ma már, ami az adott oldal felhasználó általi felhasználhatóságára, a minőségi felhasználói élményre vonatkozik.
Ha csak a legegyszerűbb szempontot nézem: amelyik oldal a Google szerint jól teljesít, azt a keresőben is díjazza. Ilyenkor pedig a SEO-s boldog.
Ehhez azonban tudnod kell, hogy mik is azok az elemek, trükkök, amiktől az oldal meg fog felelni a felhasználó által támasztott elvárásoknak és kiszolgálja az igényeit. Csak egy példát hozva, ma már nagyon fontos, hogy mobilon mennyire használható az oldalad! Ez egyrészt IT kérdés, hiszen meg kell valósítani, de nagyon sok UX tudás van a tervezési fázisban, ha igazán jó oldalt készítesz. Egy mobilról érkező látogatót pillanatok alatt lehet elveszíteni, ha nem érzi magát komfortosan az oldal böngészése közben. A Google ehhez nyújt segítséget is, egy mobil barát tesztelő eszközzel.
A UX viszont messze több, mintsem a seo kiegészítéseként fel lehetne szedni minden szükséges tudást és főképp rutint.
Az sem utolsó dolog, hogy a keresőoptimalizálás egyik fő eleme a UX, s elég veszélyes elkezdeni a UX területén olvasgatni, mert könnyen azon kapod magad, hogy inkább UX-es vagy már, vagy szeretnél inkább az lenni. 🙂
Konverzió optimalizálás
Ha eljutsz oda, amikor már nem az a fő elvárás, hogy hozz be minél több látogatót, hanem azok a látogatók tegyenek valami értékeset is számodra az oldaladon, akkor lép be a képbe a konverzió optimalizálás.
Amennyi hype van mostanság a konverzió optimalizálás körül, könnyen elképzelhető, hogy kinövi magát igen hamar és ez lesz sokak számára a fő profil.
Számomra azonban nem nagyon értelmezhető önállóan. Nagyon sok UX és analitika van mögötte és sok kreatív munka.
Ami nekem a konverzió optimalizálás legnagyobb erejét adja, az a tesztelés. Szinte mindenre lehet több verziót hozni, ami az A/B tesztelés alapja.
Az, hogy mit éri meg tesztelni, arra pedig az analitika adja meg a pontos választ. Hol forgácsolódik le a leginkább a bejövő forgalom, hol veszítjük a legtöbb látogatót, ill. hol veszítjük el kritikus ponton a legkitartóbbakat is.
A konverzió optimalizálás nagyon fontos része a seo-nak számomra. A mennyiségi mutatót, amit tudok hozni, sikeresen konvertáló forgalommá kell alakítani, hogy a SEO által behozott forgalom minőségileg is megfeleljen az elvárásainknak.
Tartalommarketing tudás, tartalom készítés
Ezt a pontot szinte ugorhatnánk is, annyira egyértelmű.
Ami miatt mégsem: bár közismert fogalom a tartalommarketing, ma még kevesen áldoznak rá célirányosan erőforrást, hogy tartalmat állítsanak elő, így ez a munka másra marad.
Adja magát, hogy ekkor a SEO-s kerül előtérbe, hiszen a jó tartalom fontos eleme az oldal seo szempontoknak való megfeleltetése során.
Az, hogy ez minként is kell, hogy beépüljön az oldal mindennapjaiba, nem a mai posztban lesz kifejtve.
A lényeg, hogy egy jól kialakított tartalomstratégia mentén kell dolgozni, nem csak ötlet szerűen. Itt nem kell egyből blogban gondolkozni. Egy egyszerű termék landing oldal, termékoldal is olyan felület, ahol lehet jó tartalmat biztosítani és ezzel erősíteni az oldal relevanciáját, használhatóságát, s egyúttal hatékonyságát is.
Analitikai háttér
Talán még triviálisabb, mint az előző. Tudnod kell, hogy mit kell méni a seo eredményeinek kimutatásához. Az analitika adja meg a gyenge pontokat, rosszul teljesítő oldalakat, vagy éppen a kiválóan működőket, amik példaként szolgálhatnak.
Ezt az elemet nehezen tudtam egyáltalán külön venni a keresőoptimalizálástól, hiszen nagyon szorosan tartozik hozzá, de tapasztalataim szerint, ha elmélyedsz a SEO-ban, akkor nehezebben tudod az analitikai tudásod fejleszteni, főleg ha a többi ágazatban is szeretnél tudást felcsipegetni.
Másrészt egy mély analitikai tudással rendelkező szakembernek sokkal könnyebb dolga van, hamarabb kerülnek elő a további munkát igénylő felületek.
Persze ez így leírva egyre furcsább, hogy egyáltalán kapott egy önálló pontot…
PPC manager, kreatív tervező, szövegíró
Mi sem természetesebb ma már, hogy a SEO mellé a SEM fogalmát is társítjuk (ez persze valahol jogos is…). Nagyon sok a közös vonás, könnyen tud egy SEO szaki elmélyedni a PPC világában, így ez számomra is elég kézenfekvő választás volt. Nem is bántam meg, hiszen nem csak a a SEM támogatja a SEO eredményeket, a szerzett tapasztalatokkal, de fordítva is nagyon jól működik, ha csak a kulcsszavak szintjén maradunk akár.
Ha mélyebbre ásunk, akkor pedig sokat tudunk tenni annak érdekében, hogy egy kézben legyen optimalizálva az oldal egészséges organikus és paid forgalmi eloszlása. Kisebb lesz a kockázat arra vonatkozóan, hogy fizetett, PPC kereső forgalommal kannibalizáljuk az organikus találataink hatékonyságát.
Ehhez persze nem elég a kulcsszavakat tudni naprakészen, amire az oldalt érdemes optimalizálni, vagy az adott termékhez kapcsolódóan a leghatékonyabbak lehetünk.
Nem mindegy mi az üzenet, milyen kreatívval fut, milyen időzítéssel és hasonló finomságok. Ezeket mind érdemes és szinte kötelező is már elsajátítani ahhoz, hogy jó legyen az eredmény.
SEO evangelista
Ez az egyik kedvencem és legnagyobb kihívásom is.
Lényegében egy multis, vagy multinak bedolgozó seo-s szakember egyik legnehezebb dolga, hogy egyáltalán tudjanak a létezéséről és megértsék, hogy milyen sok szakterületnek kell aktívan tennie a sikeres keresőoptimalizálás érdekében.
Ez magában foglalja azt is, hogy a PR, a marketing úgy állítson elő tartalmat már, hogy az jó legyen, de azt is, hogy csak jelezze bármely terület a tényt, hogy új tartalom állt elő és kérik mondjuk annak ellenőrzését, optimalizálását. Persze az is egy megoldás, ha az előállítást is a jómunkás SEO-s emberre bízzák. Ez utóbbi persze rövid időn belül megoldja nálunk a felesleges szabadidő kérdését hosszú időre.
Mit tesz az “evangelista”? Hírét viszi mindenhol, hogy ha már online felületen dolgozunk, akkor miért ne tegyük azt úgy, hogy sokan lássák is. Saját tapasztalataimból kiindulva itt a legnehezebb az a fázis, amikor felkelted az érdeklődést és át kell adni valami minimális szakmai infot arra vonatkozóan, hogy lényegében mit is kell tenni a kívánt hatás érdekében.
Egyszerűbben fogalmazva a “SEO for dummies” tartalom hordoz magában komolyabb kihívásokat. Ami neked, nekem egyértelmű, az másnak távolról sem lesz az.
Ha viszont túlságosan részletekbe megyünk bele, akkor a közönség elunja és megint csak vesztett helyzetben találjuk magunkat, mert fél úton elveszítjük a társaságot.
Itt egyszerűen a gyakorlat teszi a mestert. Saját magam is tapasztalom, hogy egyre inkább meg tudom úgy fogalmazni a lényeget egy 2-3-4 oldalas preziben, hogy alig van rajta szöveg, s a lényeget is el tudom mondani 5-15 percben.
Persze van még hova fejlődni. Mindig van!
Verdict
Hogy mi fog komolyabban bekerülni a mindennapjaimba, arról már vannak egyrészt terveim, másrészt sejtéseim, amik szerencsére nagyobb részt vannak átfedésben, mint nem.
Hogy mi lesz a végeredmény, az még képlékeny, de mindenképp érdekes lesz! Most így látom, hogy mire van szükség –>
Ha kihagytam valamit a listából, vagy neked már megvan a kedvenced, akkor ne tartsd magadban, írd meg nekem!